نکات مهم در مبایعه نامه

در این مطلب مواردی را که هنگام نوشتن مبایعه نامه باید حتما رعایت شود شرح می‌دهیم.

نکات مهم در مبایعه نامه

اگرمبایعه‌نامه به صورت عادی در دفتر مشاور املاک تنظیم می‌شود، بررسی کنید که آیا مشاور املاک دارای مجوزهای قانونی از اتحادیه مشاورین املاک هست یا نه؟ همچنین توجه کنید مشاور املاک باید در هنگام معامله، اسناد مالکیت و مدارک هویت طرفین معامله را بررسی و سپس به نوشتن قرارداد اقدام کند.

در قرارداد مبایعه‌ نامه، باید مشخصات کامل ملک مورد معامله شامل آدرس ملک، پلاک ثبتی، مساحت زمین(عرصه)، بنا(اعیان)، انباری، پارکینگ، سهم آپارتمان از قسمت‌های مشاعی ساختمان و دیگر ویژگی‌های ملک به طور دقیق قید شود.

قیمت ملک باید به صورت دقیق مشخص شود و دو طرف معامله نیز چگونگی پرداخت ملک را مشخص کنند. یکی از نکته های مهم در مورد خرید ملک این است که در قرارداد مشخص شود که کل ملک در ازای یک مبلغ ثابت خریداری شده یا برای هرمتر مربع آن جداگانه قیمت‌ گذاری شده است. دلیل انجام این کار این است که اگر بعدا مشخص شد، مساحت ملک کمتر یا بیشتر است، امکان محاسبه بر اساس متراژ وجود داشته باشد تا اختلافی پیش نیاید.

اگر اسناد تجاری مانند سفته، چک و سایر اوراق بهادار نزد مشاور املاک به امانت گذاشته می‌شود، حتما باید در قرارداد قید شود که این اسناد را می توان بر چه اساسی و در چه زمانی و چه شرایطی و به چه کسانی تسلیم کرد.

طرف‌های معامله باید تاریخی مشخص را برای حضور در دفترخانه اسناد رسمی و نقل و انتقال ملک به صورت سند رسمی مشخص کنند. تاریخ تعیین شده، ملاک بررسی تعهدات طرف‌ها در قرارداد است. باید مشخص شود که قرارداد در چه مدتی زمانی و با چه شرایطی از سوی طرف‌ها قابل فسخ است و همچنین طرف‌های معامله می‌توانند توافق کنند که هیچ کدام از آن‌ها حق فسخ معامله را نداشته باشند. همچنین باید مبلغی مشخص برای جبران خسارت ناشی از انجام نشدن تعهدات معین شود.

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه